EQuaP Project


Overview

The EQuaP project is an international outreach project that has the idea of ​​participation and involvement of parents and those in charge of educating the components in the construction of a quality Childhood Education. The aim of this project is to contribute to raising the quality of education in Europe by recognizing the safety of education technologies among children and young people. educators.

To adopt the modeling of best practices and innovative types of participation, particularly in the context of diversity (socio-economic, cultural, minority, etc.); to develop the skills of educators in relation to strategies and approaches for the involvement of families, taking advantage of the experiences of other European countries; to increase the integration and interaction of the different components of the system (children, professionals, families, families and community); approach to parental involvement in Childhood Education as a process based on the quality model.

Funding

Programa Erasmus + da União Europeia

Period

09/2015 – 09/2017

Partners

  • SERN (Italy)
  • Elmer (Belgium)
  • Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti (Portugal)
  • Liepaja University (Latvia)
  • Linköping Kommun (Sweden)
  • Municipality of Forli (Italy)
  • Pedagoski Institutut (Slovenia)
  • University of Crete (Greece)
  • Colégio do Sardão (Portugal)
  • VRTEC (Slovenia)
  • VBJK (Belgium)

Researchers

  • Ivone Neves

Publications

  • Gomes, M., Neves, I. & Silva, B. (2017).Promover a qualidade na educação de infância através do envolvimento parental-Projeto EQuaP. Revista de Estudios e Investigación en Psicologia y Educación, 5, 264-268.
  • eISSN: 2386-7418, 2017, Vol. Extr., No. 05 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2675
  • Comunicação- Enhancing, testing and evaluating practices of family participation in ECEC – results and perspectives from an international research Project. – Eelena Luciano (1), Massimo Marcuccio (2) Miguel Prata Gomes (3), Ivone Neves (3) Brigite Silva (3). (1), Universidade de Parma, Itália; (2) Universidade de Bolonha, Itália; (3) Escola Superior de Educaçào de Paula Frassinetti, Portugal. EECERA conference 2017 -early childhood education beyond the crisis: social justice, solidarity and children’s rights. Bolonha, 29 agosto – 1 setembro 2017.
  • Comunicação intitulada ”Promover a qualidade na educação de infância através do envolvimento parental-Projeto EQuaP”-Miguel Prata Gomes, Ivone Neves, Brigite Silva, no XIV Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, dias 6 a 8 de setembro de 2017
  • Formadora numa ação de curta duração (3h) subordinada ao tema: O envolvimento parental na Educação de Infância: fundamentos e práticas – Projeto EQuaP, 20 de março de 2017 (Colégio do Sardão – Vila Nova de Gaia)
  • Formadora numa ação de curta duração (3h) subordinada ao tema: O envolvimento parental na Educação de Infância: fundamentos e práticas – Projeto EQuaP, 5 de abril de 2017 (ESEPF – Porto) destinado aos educadores cooperantes da ESEPF de instituições públicas e privadas de educação pré-escolar.
  • Formadora numa ação de curta duração (3h) subordinada ao tema: O envolvimento parental na Educação de Infância: fundamentos e práticas – Projeto EQuaP, 26 de abril de 2017 (ESEPF – Porto) destinado aos educadores de infância de instituições do pré-escolar pertencentes à rede pública da região norte do município do Porto.
  • Formadora numa ação de curta duração (3h) subordinada ao tema: O envolvimento parental na Educação de Infância: fundamentos e práticas – Projeto EQuaP, 16 de maio de 2017 (ESEPF – Porto) destinado aos estudantes, futuros educadores de infância da ESEPF diretores e decisores locais de instituições educativas.

Website

www.equap.eu