Fernando Silva (EN)


Bio

PhD in Education at Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias.

Master of Administration and Planning of Education at Universidade Portucalense Infante Dom Henrique.

Curricular part master degrees in Economics Teaching of Faculdade de Economia da Universidade do Porto.

Bachelor in Economics by Faculdade de Economia da Universidade do Porto (1988).

Trainer with pedagogical skills recognized by the Ministério do Trabalho e da Solidariedade Social – Instituto de Emprego e Formação Profissional, I. P. (IEFP).

Recognized trainer by Conselho Científico-Pedagógico de Formação Contínua (CCPFC).

Official Secondary School teacher (1980-2013).

Teacher in accumulation:

  • Escola Profissional Ruiz Costa (1991-2012).
  • Externato Lúmen (1990-92).

Taught in:

  • Centro de Formação Profissional da Indústria da Construção Civil e Obras Públicas do Norte (CICOPN).
  • Instituto Técnico de Formação e Investigação (ITFI).
  • Escola Superior de Enfermagem da Imaculada Conceição (Casa de Saúde da Boavista do Porto).
  • Instituto Superior de Ciências da Informação e da Empresa (ISCIE), Universidade Fernando Pessoa.
  • Centro de Formação Profissional de Braga, a postgraduate course, within the framework of the Formação de Desempregados Qualificados (Fordesq).

Training courses credited by CCPFC to teachers of 1 st , 2 nd and 3 rd cycles and secondary.

Coordinator of Class Directors in Secondary Education, with seat in the Pedagogical Council, Escola Secundária Rodrigues de Freitas, Porto.

Appointed representative by the municipality of Vila Nova de Gaia for two General Councils, one in the Escola EB2/3 Escultor António Fernandes de Sá and another in Escola Secundária de Oliveira do Duro.

Member of the group of Intervenção Escola Pública, Saberes, Identidades & Formação (EPSAI & Formação) of Universidade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP).

Published several articles inserted in periodical scientific publications and in specialized journals, didactic books, arguer in master’s theses and moderator of the thematic axis.

Research groups:

Group A – Public policies, administration and regulation of Education. Area 2 – Curriculum, educational resources and global citizenship;
Área 2 – Currículo, recursos educativos e cidadania global;
Area 4 – Training of educators and teachers

Áreas de interesse académico e científico

  • Knowledge and professional teachers identities
  • Educational globalization
  • Teacher burnout
  • Teacher professional training
  • Gender issues

Atuais interesses de investigação

  • Teacher training
  • Conflict management
  • Education and citizenship
  • Pedagogical supervision
  • Educational act: school textbooks