Skip to main content
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Rosa Serradas Duarte

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Associate Professor at the Lusófona University of Humanities and Technologies.

PhD in Education Sciences from Lumière University – Lyon2 – France. Master of Educational Sciences from the University of Lisbon. Specialized in Special Education. Postgraduate in Education Law. Degree in Physical Education.

She carried out teaching activities in different sectors and teaching degrees where she developed experiences of pedagogical innovation.

Member of several committees in the scope of Educational Policy.

Participant and responsible in several research projects.

Researcher Responsible for the Project “Paths of Teacher Associativism and Unionism in Portugal (1890-1990)” (PTDC / CPE-PEC / 103101/2008 – 2010-2013).

Deputy Director of the PhD in Education at ULHT and Co-cordinator of the Special Education Master’s Degree.

Áreas de interesse académico e científico Areas of academic and scientific interest

  • Syndicalism
  • Educational policies
  • Teacher training

Publicações

Articles in international journals

  • Coimbra, M. N., et al, (2015). How teachers experience practical reflexivity in schools. A case study American Journal of Educational Research, Vol. 3, No. 7, 918-922 Science of Education http://pubs.sciepub.com/education/3/7/16/index.html
  • Coimbra, M. N., et al, (2014). Practical reflectivity as a context for teachers’ professional development: a mixed-methods study in Advances in Social Sciences. Research Journal, vol1, n. º 8.

Books

  • Duarte, R. S.; Ricardo, M. M. C. & Silva, M. L. (2013). Percursos do Associativismo e do Sindicalismo Docente em Portugal 1890-1990. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas
  • Duarte, R.S.; Robert, A.; Leal, M.C. (2020) (Orgs). O sindicalismo docente e a construção da profissão na Europa e na América Latina: contribuições dos sindicatos, estado da investigação e perspetivas. Ed Centro de estudos interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento- Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. ISBN 978-989-757-160-2

Book chapters

  • Duarte, R. S.; Teodoro, V. (2021). Portugal in Graduating around the globe. In De Jong, T. Protocols, principles and tradition for the PHD graduations. Examples from learning Science (p104-109). https://issuu.com/utwente/docs/graduating_around_the_globe
  • Duarte, R .S.(2020) Alguns aspetos da luta pela profissionalidade docente em Portugal (1974/1996). In Duarte, R.S.; Robert, A.; Leal, M.C.(Org). O sindicalismo docente e a construção da profissão na Europa e na América Latina: contribuições dos sindicatos, estado da investigação e perspetivas. Lisboa. Ed Centro de estudos interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento- Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
  • Carita, A, Cau, M, Mofate, O, & Duarte, R. S. (2019). Teacher Training in Mozambique. In K.G. Karras – C.C. Wolhuter (Eds.). International Handbook of Teacher Education Worldwide – Revised and Augmented Edition (pp. 511-531). Nicosia: HM Studies and Publishing. ISBN 978-9963-2415-6-9
  • Duarte, R. S. (2019) Breves apontamentos sobre a formação contínua de professores-contributos para memória futura in Marta Alves (Org). O tempo e o Espaço na Formação Contínua de Professores (pp17-30). Lisboa. Ed. Lusófonas
  • Duarte, R. S. (2014). O protagonismo dos sindicatos na formação e na construção da profissão docente (1974/1992), in J. Pintassilgo (Org.). O 25 de Abril e a Educação-discursos práticas e memórias docentes. Lisboa: IE.
  • Duarte, R. S., Macara, T. (2013). O sindicato nacional dos professores: o associativismo docente no ensino particular (1939-1974). In Duarte, R. S., Ricardo, M. M. C., Silva, M. L. (Orgs.). Percursos do Associativismo e do Sindicalismo Docente em Portugal, 1890-1990. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas.
  • Teodoro, A., Duarte, R. S., Gonçalves, M. N. (2013). Associativismo, sindicalismo e identidade(s) docente(s): algumas particularidades do percurso português. In J. Gindin, M. O. V. Ferreira & S. Del Rosso. (Orgs.). Associativismo e sindicalismo em educação: teoria, história e movimentos. Rio de Janeiro: Edição Paralelo 15.

Communications at international events

  • Duarte, R.S. (2021). Educação para a inclusão de jovens com Necessidades Educativas Especiais– a formação de professores no centro do processo. Comunicação apresentada no XXVIII Colóquio da AFIRSE Portugal “Educação e Idades da Vida – Problemáticas de Investigação e Desafios na Sociedade Contemporânea”, que decorreu nos dias de 26, 27, 28 a 29 de janeirode 2021
  • Duarte, R.S. (2019). Alguns aspetos da luta pela profissionalidade docente em Portugal (1974/1996). VII seminário Internacional da Rede ASTE- Lisboa 11 a 13 de julho 2019
  • Duarte, R.S (2017). Associativismo e Sindicalismo dos trabalhadores em Educação: conflitos e contradições ontem e hoje. VI Seminário Internacional Da Rede De Pesquisadores Sobre Associativismo E Sindicalismo Dos Trabalhadores De Educação -Associativismo, Sindicalismo e Ação Política dos Trabalhadores em Educação. Curitiba – 9 a 11 de novembro 2017. Conferência: Associativismo e Sindicalismo dos trabalhadores em Educação: conflitos e contradições ontem e hoje
  • Guedes, T; Duarte, R.S.(2017). As incertezas da avaliação do desempenho docente. II seminário internacional – educação territórios e desenvolvimento humano -porto 20 e 21 de julho 2017. Centro de Estudos em Desenvolvimento Humano- Universidade Católica Portuguesa
  • Vieira, N., Duarte, R. S. (2015). Le temps scolaire : une déterminante dans l’enseignement. Colloque conditions enseignantes, conditions pour enseigner. 10 janvier 2015. Lyon.
  • Duarte, R. S. (2015). Educação e conflito: trabalho docente e agenda sindical. Conferência “Desafios para a pesquisa sobre o associativismo docente”, 01 e 12 de abril de 2015. Curitiba: Universidade Federal do Paraná.
  • Duarte, R. S. (2015). Ser ou não ser professor reflexivo: uma questão de formação e desenvolvimento profissional docente. Seminário Internacional Educação Território e desenvolvimento. 23 e 24 de Julho 2015. Porto: Universidade Católica do Porto.
  • Duarte, R. S. (2013). II Colóquio Internacional: Sindicatos e Construção da Profissão Docente. Associativismo Sindicalismo e Investigação, 18 e 19 de Janeiro 2013. Lisboa: ULHT.
  • Duarte, R. S. (2012). Colóquio Internacional Sindicatos e Construção da Profissão Docente. Associativismo, Sindicalismo e Investigação, 20 e 21 abril 2012. Lisboa: ULHT

Communications at national events

  • Duarte, R. S. (2017, novembro). Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores em Educação: conflitos e contradições ontem e hoje. Conferência no VI seminário Internacional da Rede de Pesquisadores sobre Associativismo e Sindicalismo dos trabalhadores da Educação – REDE ASTE
  • Vieira, N., Duarte, R. S. (2015). COLLOQUE CONDITIONS ENSEIGNANTES, CONDITIONS POUR ENSEIGNER. Le temps scolaire: une déterminante dans l’enseignement, 10 janvier 2015. Lyon.
  • Duarte, R. S. (2015). Educação e conflito: trabalho docente e agenda sindical. Conferência “Desafios para a pesquisa sobre o associativismo docente”, 01 e 12 de abril de 2015. Curitiba: Universidade Federal do Paraná.
  • Duarte, R. S. (2015). Seminário Internacional Educação Território e desenvolvimento: SER OU NÃO SER PROFESSOR REFLEXIVO: UMA QUESTÃO DE FORMAÇÃO E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DOCENTE, 23 e 24 de Julho 2015. Porto: Universidade Católica do Porto.
  • Duarte, R. S. (2013). II Colóquio Internacional: Sindicatos e Construção da Profissão Docente. Associativismo Sindicalismo e Investigação, 18 e 19 de Janeiro 2013. Lisboa: ULHT.
  • Duarte, R. S. (2012). Colóquio Internacional «Sindicatos e Construção da Profissão Docente. Associativismo, Sindicalismo e Investigação, 20 e 21 abril 2012. Lisboa: ULHT

Other publications

  • Silva, M. O. E. & Serradas, R. D. (2022). Educação para a inclusão de jovens com Necessidades Educativas Especiais – a formação de professores no centro do processo. In. Cavaco, C., Costa, F., Marques, J., Viana, J., Marreiros, R., Faria, A. R. Atas do XXVIII Colóquio da AFIRSE Portugal Educação e Idades da Vida Problemáticas de Investigação e Desafios na Sociedade Contemporânea (pp. 714-721). Lisboa: AFIRSE Portugal e Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.