Silva, M. J. (2020). Children using electronic sensors to create and use knowledge on environmental health. First Monday. Acesso aberto.Available here. [SCImago Journal Rank (SJR) 0.579; Q1; Impact factor: 1,38]
Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R., Rito, P. & Gomes, C. A. (2019). Conceção e Desenvolvimento de uma Plataforma para a Participação das Crianças na Saúde Ambiental das suas Escolas. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa,29, 42-53. Disponível aqui. Acesso aberto. Publicado
Silva, M. J., Valente, B. & Caseiro, A. (2019). Eco-sensores como recursos de participação em saúde ambiental nas escolas. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 9 (1), 129-139 [Indexada Web of Science]. https://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/170. Acesso aberto • Publicado • 10.25757/invep.v9i1.170
Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R. & Batista, S. (2018). Using Eco-Sensors to Support Children’s Participation in Environmental Health. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 9(4), 33-45 [Indexed ACM Digital Library]. 10.4018/ijdldc.2018100103.
Silva, M. J.; Caseiro, A., Rodrigues, M., Valente, B., Melo, N., Almeida, A. & Nunes, C. (2018). Utilizar eco-sensores na exploração da saúde ambiental: Das salas de aula ao espaço exterior na formação docente. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 27 (1): 30-42. Disponível aqui. Publicado.
Valente, B., Branco, D. & Silva, M. J. (2017). A formação em Educação Sexual de Educadores/as de Infância e Docentes do 1º e 2º Ciclo do Ensino Básico em Portugal. Enseñanza de las ciencias (Núm. Extra), 2243-2248 . [Indexada Scopus and Web of Knowledge; RG Journal Impact: 0.11]. Disponível aqui. Publicado
Silva, M. J., Ferreira, E. & Ferreira, A. (2017). Gender Awareness in Teacher Education: Towards an Embodied and Inclusive Approach to Elementary Science Education. Conexão Ciência 12 (N. esp. 2): 147-152. Disponível aqui.
Publicado.
Capelo, A., Carvalho, M. P., Santos, L. C., Menezes, L., Ribeiro, A., Novais, A., Nunes, J. … & Blanco, S. M. (2017). Interdisciplinaridade no ensino superior: um projeto de cooperação Portugal- Brasil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6, 364-364. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6348731. Publicado • 10.17979/reipe.2017.0.06.2850
Rodrigues, M., Caseiro, A. & Silva, M. J.. (2017). Prospective teachers’ statistical thinking in technology enhanced inquiry in the context of an integrated approach. International Journal for Research in Mathematics Education, 7 (2): 47-70. Disponível aqui. Publicado
Ferreira, E., Ponte, C., Silva, M. J. & Azevedo, C. (2015). Mind the Gap:Digital Practices and School. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence 6 (3), 16-32. Disponível aqui. Publicado. 10.4018/IJDLDC.2015070102 [Indexada ACM Digital Library]
Silva, M. J. & Carvalho, M. L. (2014). Para uma Educação Sexual Corporizada: Análise Situada na Educação Básica em Portugal. Revista Latino-americana de Geografia e Genero 5 (2): 33-41. Publicado • 10.5212/Rlagg.v.5.i2.0004
Articles in national journals
Silva, M. J. & Rodrigues, M. (2019). Dois projetos de utilização de sensores pelas crianças para resolver problemas de poluição sonora na escola. Educação e Matemática, 153.
Aboim, S., Silva, M. J. (2015). Os Sensores Eletrónicos como Instrumentos para a Educação Ambiental: Estudos de Caso no Ensino Básico. Sensos 5 (2), 29-45.
Bertão, A., Silva, M. J., Duarte, T., Castro, A., Lima, C. (2014). Sexualidades e Diversidade na Sociedade Contemporânea. Sensos–e 1 (2): 4-20. sensos-e.ipp.pt.
Ferreira, E. & Silva, M. J. (2014). Using Sensors and the Geospatial Web to Map Emotions. Sensos-e, 0-0. sensos-e.ese.ipp.pt
Book chapters
Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R. & Batista, S. (2020). Scaffolding Children’s Participation in Schools’ Environmental Health: The Role of Teacher Mediation and Digital Tools. In E. Podovšovnik (Ed.), Examining the Roles of Teachers and Students in Mastering New Technologies. IGI Global.
Ferreira, E., Silva, M. J., Simões, J. A. & Doretto, J. (2018). Jovens e Internet: riscos e potencialidades. In M. J. L. Carvalho & A.Salgueiro (Orgs.), Pensar o acolhimento residencial de crianças e jovens (pp. 279-286). Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian. Publicado
Ferreira, E., & Silva, M. J. (2017). Abordagens corporizadas: género, sexualidades e tecnologias. In J. M. Silva, M. J. Ornat & A. B. Chimin Junior (Eds.), Diálogos Ibero-Latino-Americanos sobre Geografias Feministas e das Sexualidades (pp. 31-44). Ponta Grossa, Brasil: Todapalavra Editora Ltda.. Publicado
Silva, M. J., Aboim, S.,Teixeira, S., Pinto, J. A. & Pereira, T. (2016). Using Senses and Sensors in the Environment to Develop Abstract Thinking: Evaluating the Utility and Usability of Electronic Sensors. In M. Marcelino, A. Mendes & M. Gomes (Eds.), ICT in Education (pp. 133-149). Cham: Springer International Publishing. Disponível aqui. Publicado 10.1007/978-3-319-22900-3_8
Communications at international events
Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A. & Alves, A. R. (2018). Eco-Sensors4Health Toolkit: Scaffolding Children Participation in Schools’ Environmental Health. InProceedings of Global Health 2018, The Seventh International Conference on Global Health Challenges.:The Seventh International Conference on Global Health Challenges (pp. 47-52). Disponível aqui. Publicado
Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R., Rito, P. & Gomes, C. (2018). Beyond technology, through research in education: The collaborative situated design of an environmental health education platform. In 2018 International Symposium on Computers in Education (SIIE). IEEE. Publicado • 10.1109/siie.2018.8586699 [Indexada Scopus]
Valente, B., Sarreira, P., Maurício, P., Silva, M. J. (2018). Competences and Use of ICT by Future Teachers and Kindergarten Educators: Using an Online Survey to Portray the Case of A Portuguese School of Education. InEDULEARN18 Proceedings:10th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 4666-4671). Espanha: IATED. Publicado. 10.21125/edulearn.2018.1163
Ferreira, E. & Silva, M. J. (2018). Researching Gender & Ict in Kindergarten. In O. E. Finlayson, , McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 12 (co-ed. H. T. Holmegaard & M. Enghag), (pp. 1630-1637). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3
Silva, M. J., Caseiro, A., Rodrigues, M., Valente, B., Melo, N., Almeida, A. & Nunes, C. (2017). The Eco-sensors4Health project in teacher training: Using sensors to raise awareness in environmental health. In2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE):2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp.1-6). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/siie.2017.8259658 [Indexada Scopus]
Souza, A., Alves, A. R., Gomes, C. A., Rodrigues, S. & Silva, M. J. (2017). Children using sound sensors to improve school environmental health. In2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp.1-6). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/SIIE.2017.8259661 [Indexada Scopus]
Silva, M. J., Almeida, A., Valente, B., Rodrigues, M. & Manteigas, V. (2017). Sensing Locally in the Global Environment: Using Sensors in Teachers’ Education. InProceedings of IADIS International Conference Educational Technologies 2017 – ICEduTech:IADIS International Conference Educational Technologies 2017 – ICEduTech,(pp. 166-170). Austrália: IADIS.
Ferreira, E. & Silva, M. J. (2016). Portuguese research on gender and ICT: The place of education. In2016 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp.1-6). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/SIIE.2016.7751827 [Indexada Scopus]
Teixeira, S., Silva, M. J. & García-Rodeja G., I. (2015). From Senses to Sensors, Fostering Children’s Environmental Literacy. In Proceedings:INTED2015, the 9th International Technology, Education and Development Conference. Espanha. Publicado
Silva, M. J., Pinto, A., Aboim, S., Lopes, J. B., Cravino, J. P. (2015). Using Simulations, Sensors, and Senses to Link Abstract and Concrete Thinking in Experimental Science Teaching. In Proceedings:EDULEARN15 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 5687-5696). Portugal. Publicado
Silva, M. J., Silva, A., Pinto, J. A., Barros, S., Pessanha, M., Lima, C. M. & Mascarenhas, D. (2015). Sensos-e: the potential and challenges of a multimedia journal of research in education. InProceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality – TEEM ’15 (pp. 383-388). New York, USA, Portugal: ACM Press. Publicado. 10.1145/2808580.2808638 [Indexada ACM Digital Library]
Silva, M. J., Ferreira, E., Andrade, V., Nunes, O. & Carvalho, M. L. (2015). Embodied education: Senses, emotions, and technology. In2015 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp. 32-37). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/SIIE.2015.7451644 [Indexada Scopus]
Rodríguez-Conde, M. J., Olmos-Migueláñez, S. & Silva, M.J.. (2015). Evaluation in education and guidance (pp. 341-342). 10.1145/2808580.2808631
Silva, M. J. & Ferreira, E. (2014). Abordagens Corporizadas, com recurso às TIC, na investigação em Geografias de Género e da Sexualidade. InAtas do XIV Colóquio Ibérico de Geografia (no prelo). Portugal. Publicado
Communications at national events
Branco, D., Valente, B. & Silva, M. J. (2016). A Educação Sexual na Formação Inicial de Docentes. InAtas do XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação:XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação,(pp. 1258-1264). ESEViseu: Portugal. Publicado.
Ferreira, E. & Silva, M. J. (2015). Spatial citizenship: potentialities of participatory geospatial web”. InAtas do X Congresso da Geografia Portuguesa: Os Valores de Geografia (pp. 235-240). Lisboa, Portugal: UNL, FCSH. Publicado