Publications

Articles in international journals

  • Silva, M. J. (2020). Children using electronic sensors to create and use knowledge on environmental health. First Monday. Acesso aberto.Available here. [SCImago Journal Rank (SJR) 0.579; Q1; Impact factor: 1,38]
  • Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R., Rito, P. & Gomes, C. A. (2019). Conceção e Desenvolvimento de uma Plataforma para a Participação das Crianças na Saúde Ambiental das suas Escolas. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 29, 42-53. Disponível aqui. Acesso aberto. Publicado
  • Silva, M. J., Valente, B. & Caseiro, A. (2019). Eco-sensores como recursos de participação em saúde ambiental nas escolas. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 9 (1), 129-139 [Indexada Web of Science]. https://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/170. Acesso aberto • Publicado • 10.25757/invep.v9i1.170
  • Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R. & Batista, S. (2018). Using Eco-Sensors to Support Children’s Participation in Environmental Health. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 9(4), 33-45 [Indexed ACM Digital Library]. 10.4018/ijdldc.2018100103.
  • Silva, M. J.; Caseiro, A., Rodrigues, M., Valente, B., Melo, N., Almeida, A. & Nunes, C. (2018). Utilizar eco-sensores na exploração da saúde ambiental: Das salas de aula ao espaço exterior na formação docente. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 27 (1): 30-42. Disponível aqui. Publicado.
  • Valente, B., Branco, D. & Silva, M. J. (2017). A formação em Educação Sexual de Educadores/as de Infância e Docentes do 1º e 2º Ciclo do Ensino Básico em Portugal. Enseñanza de las ciencias (Núm. Extra), 2243-2248 . [Indexada Scopus and Web of Knowledge; RG Journal Impact: 0.11]. Disponível aqui. Publicado
  • Silva, M. J., Ferreira, E. & Ferreira, A. (2017). Gender Awareness in Teacher Education: Towards an Embodied and Inclusive Approach to Elementary Science Education. Conexão Ciência 12 (N. esp. 2): 147-152. Disponível aqui.
  • Publicado.
  • Capelo, A., Carvalho, M. P., Santos, L. C., Menezes, L., Ribeiro, A., Novais, A., Nunes, J. … & Blanco, S. M. (2017). Interdisciplinaridade no ensino superior: um projeto de cooperação Portugal- Brasil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6, 364-364. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6348731. Publicado • 10.17979/reipe.2017.0.06.2850
  • Rodrigues, M., Caseiro, A. & Silva, M. J.. (2017). Prospective teachers’ statistical thinking in technology enhanced inquiry in the context of an integrated approach. International Journal for Research in Mathematics Education, 7 (2): 47-70. Disponível aqui. Publicado
  • Ferreira, E., Ponte, C., Silva, M. J. & Azevedo, C. (2015). Mind the Gap:Digital Practices and School. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence 6 (3), 16-32. Disponível aqui. Publicado. 10.4018/IJDLDC.2015070102 [Indexada ACM Digital Library]
  • Silva, M. J. & Carvalho, M. L. (2014). Para uma Educação Sexual Corporizada: Análise Situada na Educação Básica em Portugal. Revista Latino-americana de Geografia e Genero 5 (2): 33-41. Publicado • 10.5212/Rlagg.v.5.i2.0004

Articles in national journals

  • Silva, M. J. & Rodrigues, M. (2019). Dois projetos de utilização de sensores pelas crianças para resolver problemas de poluição sonora na escola. Educação e Matemática, 153.
  • Aboim, S., Silva, M. J. (2015). Os Sensores Eletrónicos como Instrumentos para a Educação Ambiental: Estudos de Caso no Ensino Básico. Sensos 5 (2), 29-45.
  • Bertão, A., Silva, M. J., Duarte, T., Castro, A., Lima, C. (2014). Sexualidades e Diversidade na Sociedade Contemporânea. Sensos–e 1 (2): 4-20. sensos-e.ipp.pt.
  • Ferreira, E. & Silva, M. J. (2014). Using Sensors and the Geospatial Web to Map Emotions. Sensos-e, 0-0. sensos-e.ese.ipp.pt

Book chapters

  • Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R. & Batista, S. (2020). Scaffolding Children’s Participation in Schools’ Environmental Health: The Role of Teacher Mediation and Digital Tools. In E. Podovšovnik (Ed.), Examining the Roles of Teachers and Students in Mastering New Technologies. IGI Global.
  • Ferreira, E., Silva, M. J., Simões, J. A. & Doretto, J. (2018). Jovens e Internet: riscos e potencialidades. In M. J. L. Carvalho & A.Salgueiro (Orgs.), Pensar o acolhimento residencial de crianças e jovens (pp. 279-286). Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian. Publicado
  • Ferreira, E., & Silva, M. J. (2017). Abordagens corporizadas: género, sexualidades e tecnologias. In J. M. Silva, M. J. Ornat & A. B. Chimin Junior (Eds.), Diálogos Ibero-Latino-Americanos sobre Geografias Feministas e das Sexualidades (pp. 31-44). Ponta Grossa, Brasil: Todapalavra Editora Ltda.. Publicado
  • Silva, M. J., Aboim, S.,Teixeira, S., Pinto, J. A. & Pereira, T. (2016). Using Senses and Sensors in the Environment to Develop Abstract Thinking: Evaluating the Utility and Usability of Electronic Sensors. In M. Marcelino, A. Mendes & M. Gomes (Eds.), ICT in Education (pp. 133-149). Cham: Springer International Publishing. Disponível aqui. Publicado 10.1007/978-3-319-22900-3_8

Communications at international events

  • Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A. & Alves, A. R. (2018). Eco-Sensors4Health Toolkit: Scaffolding Children Participation in Schools’ Environmental Health. InProceedings of Global Health 2018, The Seventh International Conference on Global Health Challenges.:The Seventh International Conference on Global Health Challenges (pp. 47-52). Disponível aqui. Publicado
  • Silva, M. J., Ferreira, E., Souza, A., Alves, A. R., Rito, P. & Gomes, C. (2018). Beyond technology, through research in education: The collaborative situated design of an environmental health education platform. In 2018 International Symposium on Computers in Education (SIIE). IEEE. Publicado • 10.1109/siie.2018.8586699 [Indexada Scopus]
  • Valente, B., Sarreira, P., Maurício, P., Silva, M. J. (2018). Competences and Use of ICT by Future Teachers and Kindergarten Educators: Using an Online Survey to Portray the Case of A Portuguese School of Education. InEDULEARN18 Proceedings:10th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 4666-4671). Espanha: IATED. Publicado. 10.21125/edulearn.2018.1163
  • Ferreira, E. & Silva, M. J. (2018). Researching Gender & Ict in Kindergarten. In O. E. Finlayson, , McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 12 (co-ed. H. T. Holmegaard & M. Enghag), (pp. 1630-1637). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3
  • Silva, M. J., Caseiro, A., Rodrigues, M., Valente, B., Melo, N., Almeida, A. & Nunes, C. (2017). The Eco-sensors4Health project in teacher training: Using sensors to raise awareness in environmental health. In2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE):2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp.1-6). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/siie.2017.8259658 [Indexada Scopus]
  • Souza, A., Alves, A. R., Gomes, C. A., Rodrigues, S. & Silva, M. J. (2017). Children using sound sensors to improve school environmental health. In2017 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp.1-6). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/SIIE.2017.8259661 [Indexada Scopus]
  • Silva, M. J., Almeida, A., Valente, B., Rodrigues, M. & Manteigas, V. (2017). Sensing Locally in the Global Environment: Using Sensors in Teachers’ Education. InProceedings of IADIS International Conference Educational Technologies 2017 – ICEduTech:IADIS International Conference Educational Technologies 2017 – ICEduTech,(pp. 166-170). Austrália: IADIS.
  • Ferreira, E. & Silva, M. J. (2016). Portuguese research on gender and ICT: The place of education. In2016 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp.1-6). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/SIIE.2016.7751827 [Indexada Scopus]
  • Teixeira, S., Silva, M. J. & García-Rodeja G., I. (2015). From Senses to Sensors, Fostering Children’s Environmental Literacy. In Proceedings:INTED2015, the 9th International Technology, Education and Development Conference. Espanha. Publicado
  • Silva, M. J., Pinto, A., Aboim, S., Lopes, J. B., Cravino, J. P. (2015). Using Simulations, Sensors, and Senses to Link Abstract and Concrete Thinking in Experimental Science Teaching. In Proceedings:EDULEARN15 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 5687-5696). Portugal. Publicado
  • Silva, M. J., Silva, A., Pinto, J. A., Barros, S., Pessanha, M., Lima, C. M. & Mascarenhas, D. (2015). Sensos-e: the potential and challenges of a multimedia journal of research in education. InProceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality – TEEM ’15 (pp. 383-388). New York, USA, Portugal: ACM Press. Publicado. 10.1145/2808580.2808638 [Indexada ACM Digital Library]
  • Silva, M. J., Ferreira, E., Andrade, V., Nunes, O. & Carvalho, M. L. (2015). Embodied education: Senses, emotions, and technology. In2015 International Symposium on Computers in Education (SIIE) (pp. 32-37). Portugal: IEEE. Publicado. 10.1109/SIIE.2015.7451644 [Indexada Scopus]
  • Rodríguez-Conde, M. J., Olmos-Migueláñez, S. & Silva, M.J.. (2015). Evaluation in education and guidance (pp. 341-342). 10.1145/2808580.2808631
  • Silva, M. J. & Ferreira, E. (2014). Abordagens Corporizadas, com recurso às TIC, na investigação em Geografias de Género e da Sexualidade. InAtas do XIV Colóquio Ibérico de Geografia (no prelo). Portugal. Publicado

Communications at national events

  • Branco, D., Valente, B. & Silva, M. J. (2016). A Educação Sexual na Formação Inicial de Docentes. InAtas do XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação:XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação,(pp. 1258-1264). ESEViseu: Portugal. Publicado.
  • Ferreira, E. & Silva, M. J. (2015). Spatial citizenship: potentialities of participatory geospatial web”. InAtas do X Congresso da Geografia Portuguesa: Os Valores de Geografia (pp. 235-240). Lisboa, Portugal: UNL, FCSH. Publicado