Skip to main content
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Luzia Lima-Rodrigues

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Founding member and member of the Pedagogical Committee of the Pro-Inclusion Training Center: National Association of Special Education Teachers.

Pedagogue, Psychopedagogist, Sociodramatist, Master and Doctor in Education from Unicamp – State University of Campinas, Brazil. Post-doctorate in Special Education and Expressive Therapies at the University of Lisbon. She has been teaching and researching in the areas of Inclusive Education, Expressive Pedagogies and Action Based Learning.

She is a member of organizing and scientific committees for international meetings, seminars and congresses. Peer reviewer of conferences and scientific journals, being the author of numerous articles, book chapters and articles in national and international journals.

She works in teacher training and is an international lecturer and guest lecturer at several foreign Higher Education Institutions, in countries such as Finland, Germany, Belgium, Brazil, China, Spain, France, England, Ireland, Cape Verde, Italy, Argentina, Egypt, USA, Chile, Canada, among others.

Áreas de interesse académico e científico Areas of academic and scientific interest

  • Inclusive education
  • Sociodrama
  • Expressive Pedagogies
  • Action Based Learning
  • Active Methods

Publicações Selecionadas Selected Publications

Articles in international journals

  • Nunes, B., & Lima-Rodrigues, L. M. (2021). Currículo funcional e multi-deficiências: contribuições da cif para a educação inclusiva. Docent Discunt, 1(2), 118–127. https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p118-127
  • Lima-Rodrigues, L. & Rodrigues, D. (2020). Agenda 2030: Desafios da pedagogia inclusiva à educação física. Dossiê “Educação Física Escolar”. Revista Quaestio. http://dx.doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p721-739
  • Lima-Rodrigues, L. (2017). Formação ativa e expressiva de professores: “bagunçando o coreto” para estimular a Inclusão. In Omote, S.; Vieira, C.M. & Fonseca-Janes, C. (Orgs.) Variáveis Pessoais de Professores na sua Formação para a Educação Inclusiva. Dossiê Temático. Revista de Educação Especial. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria. Vol. 30, n. 59, 2017, 709-722p.
  • Lima-Rodrigues, L.; Santos, G. & Trindade (2016). A Pedagogias Expressivas em Educação Inclusiva. JORSEN – Journal of Research in Special Educational Needs. Volume 16, Supplement 1, May 2016. 1-1150p. 813-817p.
  • Lima-Rodrigues, L. (2016). Don’t tell me: Show me. JORSEN – Journal of Research in Special Educational Needs. Volume 16, Supplement 1, May 2016. 1113-1114p.
  • Santos, S., Ribeiro, S.; Lima-Rodrigues, L.; Rodrigues, D. (2016). Equidade e Educação: Práticas Docentes – Estudo de Caso. JORSEN – Journal of Research in Special Educational Needs. Volume 15, Supplement 1, May 2016. 462-465p.
  • Santos, G., Lima-Rodrigues, L. (2016). Expressive Arts – Embodying Inclusive Teachers. JORSEN – Journal of Research in Special Educational Needs. Volume 15, Supplement 1, May 2016. 506-509p.

Book chapters

  • Lima-Rodrigues, L. (2021). Sociodrama and Action-Based Learning in Teacher Training: some challenges to “provoke” inclusion. In D. Adderley at all. Sociodrama: the Art and the Science of Social Change. (pp. 184-196). Performers#2/Erasmus+.http://sociodramanetwork.com/wp-content/uploads/2021/06/Last_corr_version_23.06.21.pdf
  • Lima-Rodrigues, L.; Silva, M.O.E. & Rodrigues, D. (2021). Inclusão em Portugal: inspirações para o atendimento psicopedagógico. In Gislene C.O.; Lucila D.T.F.; Evely B. & Rosely P.B. Psicopedagogia: Desafios e prática no contexto educativo. Vozes.
  • Rodrigues, D. e Lima-Rodrigues, L. (2013). Prefácio. In Antonio, S. e Tavares, K. Uma pedagogia poética para crianças. Adonis.
  • Lima-Rodrigues, L. (2017). Atividades expressivas: potencializando meios de ação e de expressão. in Oliveira, Y.M; Rodrigues, D. & Meyrelles de Jesus, D. (Orgs) Formação de professores, práticas pedagógicas e inclusão escolar: perspectivas luso-brasileiras. EDUFES – Editora da Universidade Federal do Espírito Santo. Pp. 261-281.

Communications at national events

  • Manuel, M.A. & Lima-Rodrigues, L. M. S. (2021). Níveis de inclusão e equidade em agrupamentos de escolas do distrito de Setúbal – dois estudos de caso. 11º Encontro dos Investigadores do CeiED – do cientista cidadão à ciência cidadã: olhares cruzados na construção do conhecimento.
  • Nunes, B. S. M., Cofre, D. C. & Lima-Rodrigues, L. M. S. (2021). Perfil funcional na inclusão educacional: tradução, adaptação transcultural e validação de um instrumento de avaliação. 11º Encontro dos Investigadores do CeiED – do cientista cidadão à ciência cidadã: olhares cruzados na construção do conhecimento.

Other publications

  • Nunes, B. S. M. & Lima-Rodrigues, L. (2021). As políticas educacionais brasileiras para a Educação Especial em tempos de pandemia. Atas / Anais do Encontro Cultura Digital e Educação na década de 20, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, pp. 50-58. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/wp-content/uploads/2021/05/ATAS_do_CDE20_2021.pdf
  • Santos-Siqueira, A.C. & Lima-Rodrigues, L. (2021). Desenvolvimento das competências socio emocionais como maio para elaboração de sentimento de pertença ao processo de aprendizagem. Atas / Anais do Encontro Cultura Digital e Educação na década de 20, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, pp. 64-72. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/wp-content/uploads/2021/05/ATAS_do_CDE20_2021.pdf
  • Manuel, M. A. & Lima-Rodrigues, L. (2021). “Teve que ser online!”: percursos e percalços de uma investigação remota de emergência. Atas / Anais do Encontro Cultura Digital e Educação na década de 20, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, pp. 216-222. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/wp-content/uploads/2021/05/ATAS_do_CDE20_2021.pdf
  • Lima-Rodrigues, L. (2021). “ZoomDrama”: A utilização do Sociodrama como Metodologia de Ensino em tempos de confinamento. Livro de Atas do Seminário Dar asas ao saber Investigação, construção de conhecimento e práticas profissionais, pp. 222-228. CiEF – Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. http://projetos.ese.ips.pt/cief/wp-content/uploads/2021/07/LivroATAS_SeminarioDarAsasSaber_2021_VF2.pdf
  • Lima-Rodrigues, L. (2021). Basta dar asas que eles voam! O Desenho Universal para a Aprendizagem e a realização de estudantes do Ensino Superior em tempos de confinamento. Livro de Resumos do Seminário Dar asas ao saber Investigação, construção de conhecimento e práticas profissionais, p. 54. CiEF – Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. http://projetos.ese.ips.pt/cief/wp-content/uploads/2021/03/LivroResumosSeminarioDarAsasSaber_2021-03-06.pdf
  • Santos-Siqueira, A.C. & Lima-Rodrigues, L. (2021). Educação pela arte: Educação emocional para a inclusão de todos no processo escolar. Livro de Resumos do Seminário Dar asas ao saber Investigação, construção de conhecimento e práticas profissionais, p. 49. CiEF – Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. http://projetos.ese.ips.pt/cief/wp-content/uploads/2021/03/LivroResumosSeminarioDarAsasSaber_2021-03-06.pdf
  • Manuel, M., & Lima-Rodrigues, L. (2021). Investigação remota de emergência em educação: excertos da história de vida de uma investigadora em confinamento. Livro de Resumos do Seminário Dar asas ao saber Investigação, construção de conhecimento e práticas profissionais, pp. 52-53. CiEF – Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. http://projetos.ese.ips.pt/cief/wp-content/uploads/2021/03/LivroResumosSeminarioDarAsasSaber_2021-03-06.pdf
  • Manuel, M., & Lima-Rodrigues, L. (2021). Saberes e práticas de inclusão e equidade em escolas portuguesas: dois estudos de caso. Livro de Resumos do Seminário Dar asas ao saber Investigação, construção de conhecimento e práticas profissionais, p. 45. CiEF – Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. http://projetos.ese.ips.pt/cief/wp-content/uploads/2021/03/LivroResumosSeminarioDarAsasSaber_2021-03-06.pdf
  • Lima-Rodrigues, L.; Rodrigues, D.; Pires, L. & Loureiro, M. (Eds). Atas do V Congresso Internacional “Educação, Inclusão e Inovação”, Lisboa, Associação Nacional de Docentes de Educação Especial, 2017.
  • Rodrigues, D.; Lima-Rodrigues, L.; Ainscow, M. & Santos, N. (Guest Eds.). JORSEN – Journal of Research in Special Educational Needs. Volume 16, Supplement 1, May 2016. 1-1150p.
  • Lima-Rodrigues, L. (2019) Educação Pré-Escolar: inspirações para a Educação Inclusiva. Atas do Congresso Internacional “Educação Inclusiva: Olhares pelo Caminho”. Santarém, Associação Nacional de Docentes de Educação Especial.
  • Lima-Rodrigues, L. (2019) Sociodrama na formação de Educadores de Infância – esperança de inclusão. Atas do Congresso Internacional “Educação Inclusiva: Olhares pelo Caminho”. Santarém, Associação Nacional de Docentes de Educação Especial.