Skip to main content

Public Science

Consulting

CeiED researchers contribute at international, national, and local levels to the formulation and evaluation of policies in the fields of education, territory, museums, and cultural action, such as:

  • Participation in various evaluation committees and projects related to education and research.
  • Development of a model for the Ministry of Education to calculate a TEIP Propensity Index and designing the Action Plan for the Digital Transition of Education for Portuguese school headmasters.
  • Conduction of a Heritage Education program in Lisbon metropolitan area schools in partnership with the Ministry of Education.
  • Establishment of local protocols to monitor and implement diverse policies, including projects such as the School as a Digital Habitat Project in Cascais, Evaluation Study of the Digital Textbooks Project in Madeira, development of future classrooms in Comunidade Intermunicipal da Lezíria do Tejo, monitoring of the Autonomy and Curricular Flexibility Project in two school groupings, and implementation of sustainable social innovation projects in priority intervention territories in Lisbon.

CeiED also conducted international consultancies in education, public policies for heritage, museology, and memory for entities such as UN SEPPIR/Brazil (2023), Goethe-Institute (2020-2022), Iberarchives/Ibermuseums (2020), UNESCO (2019), and UNDP (2018 and 2022).

Know more about our Consulting Activities:

Consulting Activities

  • Direção Geral de Educação - Programa Nacional TEIP (Territórios Educativos de Intervenção Prioritária) 3 e 4
  • Câmara Municipal de Cascais - Projeto Promover o Sucesso em Cada Aluno: em Cascais, ninguém fica para trás
  • Banco Mundial, Quality Education for All | 2018-2020| João Gouveia
  • Projeto Inovação para a Educação | setembro 2019 - setembro 2020
  • Agrupamento de Escolas de Alvalade, Lisboa, Sala de Aula do Futuro I 2019 I Elsa Estrela e Américo Mateus (CCIEC)
  • Projeto Almada a CresSer - Conhecer, Sensibilizar, Intervir | 2019-2020
  • Projeto Quality Education For All | junho 2019-setembro 2019
  • CIMLT Inovação pela Educação, Criação de conhecimento em Contexto de Vida Real I 2018-2020 I Elsa Estrela e Américo Mateus (CCIEC)
  • Agrupamento de Escolas de Alcanena, Sala de Aula do Futuro I 2018-2019 I Elsa Estrela e Américo Mateus (CCIEC)
  • Agrupamento de Escolas Santo Estêvão, Aveiro, Sala de Aula do Futuro I 2018-2019 I Elsa Estrela e Américo Mateus (CCIEC)
  • Escola Secundária Jorge Peixinho, Montijo, Sala de Aula do Futuro I 2018-2019 I Elsa Estrela e Américo Mateus (CCIEC)
  • Agrupamento de Escolas Ibn Mucana, Alcabideche I 2017-2018 I Elsa Estrela e Maria Manuel Calvet Ricardo
  • Agrupamento de Escolas da Pontinha I 2017-2018 I Elsa Estrela e Maria Manuel Calvet Ricardo
  • Agrupamento de Escolas da Boa Água I 2017-2019I Elsa Estrela (Perita Externa)
  • Universidade Lusófona de humanidades e Tecnologia. Autonomia e Flexibilização curricular | 2017-2018 | Elsa Estrela e Maria Manuel Calvet
  • Universidade de São Tomé e Príncipe, Conceção de sistema de avaliação de desempenho docente | 2017 – presente | João Gouveia
  • Elaboração dos Modelos de Currículo Padrão Mínimo, de Planos de Estudo e Fichas de Unidades Curriculares e de Reestruturação dos Programas de Formação de Professores, Timor-Leste | 2017 – presente | João Sampaio da Maia
  • Banco Mundial, Plano Estratégico 2018 – 2021 para o Instituto Superior de Educação e Comunicação | 2016-2017 | João Gouveia
  • Projeto Educativo Municipal de Paços de Ferreira |2016-2017| Jorge Martins e João Gouveia
  • Colégio Grémio, Melhoria de Aprendizagens e Resultados a Matemática |2016-2019| Ana Sofia Rézio
  • ISCTE – IUL, Retrato da Investigação Científica |2015-2017|Ana Benavente
  • Instituto Marquês de Valle Flôr e Governo de São Tomé e Príncipe, Projeto Escola+, Educação para Todos|2015-2016| Bento Cavadas
  • Banco Mundial, Management Strenghthening Project | 2015| João Sampaio da Maia
  • CIM Alto Minho, Ação de Capacitação e Gestão e Instrumentos de Politicas Publicas Locais de Educação para a Promoção do Sucesso Escolar e do Combate ao Abandono Escolar |2015| Jorge Martins
  • Agrupamento de Escolas de Alvalade I 2014-2015 I Rosa Serradas Duarte e Odete Emygdio
  • Banco Mundial, Programa Nacional de Equivalencia – Nivel II |2014| João Sampaio da Maia
  • Fundação Calouste Gulbenkian, Conhecer para Diferenciar, Agir para Incluir |2014-2015| Maria Odete Emygdio Silva e Rosa Serradas Duarte
  • Instituto para o Desenvolvimento e Relações Internacionais, Zagreb |2014| Zoran Roca
  • Chung Yuan Christian University, Yilan, Taiwan |2014| Zoran Roca
  • Projeto RIQUEB – Reforço Institucional e Qualitativo de Ensino Básico na República Democrática de São Tomé e Príncipe | 2013-2016 | Bento Cavadas
  • Consultora, UNESCO/BREDA, Missão na Guiné-Bissau| 2009-2010 | Ana Benavente
  • Consultora, Banco Mundial, Missão em São Tomé e Príncipe | 2008 | Ana Benavente
  • Consultant, UNESCO, Mexico, As experiências de países que superaram atrasos educacionais |2006| Ana Benavente
  • BIE (Bureau International de l’Education) Conselho Geral, UNESCO, Genebra, A Escola na Luta Contra a Pobreza | 2003-2008 | Ana Benavente
  • Assessoria da ADEA (Agence pour le Développement de l’Education en Afrique), Paris/Tunis | desde 2003 | Ana Benavente
  • Conselho Geral do BIE (Bureau International de l’Education), UNESCO, Genebra | 2001-2006 | Ana Benavente
  • Comité da OECD para o CERI (Center pour la recherche et l’innovation)| 1996- 2002 |Ana Benavente

Assessment Activities

  • Associação European Association of Young Educators | Ana Paula Silva
  • Avaliador Externo, Master of Educational Technology, Dublin City University | Vitor Duarte Teodoro
  • Avaliador Externo ANPECyT, Agencia Nacional De Promocion Cientifica Y Tecnologica, Argentina | António Teodoro
  • Avaliador Especialista, Comissión Nacionalde Investigación Científica y Tecnológica, Chile | António Teodoro
  • Avaliador Especialista, Narodowe Centrum Nauki (NationalScience Centre), Polónia | António Teodoro
  • Inspeção Geral da Educação e Ciência - Ações de Avaliação Externa das Escolas