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Scientific Publications

Journal Article (with peer review)

2023

  • Brás, J., & Gonçalves, M.(2023). Body, Sociability and the Construction of the Polis in Spinoza: Consequences for Education. Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 6(4). https://doi.org/10.47191/ijmra/v6-i4-32
  • Gonçalves, A.S.C., Costa, F.K.F. da & Silva, A.P. (no prelo). A filosofia ubuntu na interface do direito universal à educação, ensino público e escola inclusiva. Educação, Sociedade & Culturas.
  • Silva, A. P., & Khanal, P. (2023). Immigrants need citizenship – the role of Almada Mundo association. Revista Contemporânea, 3(6), 7137–7149. https://doi.org/10.56083/RCV3N6-129
  • Gonçalves, A. S., Costa, F. K. F. da, & Silva, A. P. (2023). Filosofia africana ubuntu na interface do direito universal à educação, ensino público e escola inclusiva. Educação, Sociedade & Culturas, 65, 1–19. https://doi.org/10.24840/esc.vi65.606
  • Simon, S. (2023). Museu de Lisboa (org.) – Hortas de Lisboa: Da IdadeMédia ao Século XXI = Lisbon Vegetable Gardens: From Middle Ages to the 21st Century [exposição e catálogo]". MIDAS Museus e estudos interdisciplinares, 15. https://doi.org/10.4000/midas.3418
  • Simon, S. (2023). Using Design Thinking in participatory urban governance to facilitate transitions toward sustainability: insights from urban agriculture initiatives in Lisbon. Urban Governance, 3(3), 189-199. https://doi.org/10.1016/j.ugj.2023.05.003
  • Martins, E. (2023). Delinquência infantojuvenil e respetiva taxonomia do Padre António d’Oliveira (1867-1923) no contexto da 1.ª República portuguesa. Cadernos de História da Educação, 22, 1-21. https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-192
  • Martins, E. (2023). Educar as emoções e desenvolver habilidades socioemocionais no Ensino Básico de Português: estudo de caso. Revista de Educação PUC-Campinas, 28, Article e235917. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a5917
  • Martins, E. (2023). Intervenção social do Padre António d’ Oliveira aos menores internados e os contributos à proteção da infância em Portugal. Revista Interdisciplinar Sulear, 6(14), 62-82. https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/6898
  • Rézio, S., Pires, J., & Pinheiro, P. (2023). Mathematical modeling with engineering students, problem based learning methodology, and proposal of a quantitative evaluation rubric. International Journal of Studies in Education and Science (IJSES), 4(1), 1-17. https://doi.org/10.46328/ijses.43
  • Lopes, A., Dotta, L., & Pereira, F. (2023) Factors Influencing Teachers’ Uses of New Technologies: Mindsets and Professional Identities as Crucial Variables. International Journal of Instruction, 16(4), 521-542. https://www.e-iji.net/volumes/375-onlinefirstK
  • Vieira, I., & Chaves, H. (2023). Percursos para a mobilidade sustentável em territórios desiguais - reflexões a partir de um projeto de investigação-ação. Revista Brasileira de Sociologia - RBS, 11(28), 24-50. https://rbs.sbsociologia.com.br/index.php/rbs/article/view/940
  • Cavadas, B., & Santos, R. (2023). CreativeLab_Sci&Math | Um estudo na formação inicial de professores sobre estatísticas do tempo de reação à queda de um objeto. APEduC Revista, 4(2), 163-1802. https://doi.org/10.58152/APEduCJournal.436
  • Branco, N., & Cavadas, B. (2023). Origami STEAM: Uma proposta de trabalho interdisciplinar na formação de futuros professores de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB. Medi@ções, 11(1), 56–68. https://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/374
  • Lima, L., & Madureira, C. (2023). Olhares sobre a educação de infância a partir da observação de práticas pedagógicas em matemática. Revista Saber & Educar, 32(1). https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32691
  • Bonança, R., Madureira, C., & Lima, L. (2023). O desenho universal para a aprendizagem: planear o ensino-aprendizagem-avaliação para uma escola mais inclusiva. Brazilian Journal of Education, Tecnology and Society, 16(2), 293-309. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v16.n2.293-306
  • Belchior, M. (2023). ‘Sociodrama with Art’ in a multicultural context: The pacific Portuguese Carnation Revolution. In J. Damjanov & M.Westberg (Ed.), Languages of Peace. University of Zadar (Croatia), 87-100. https://discoveringlanguagesofpeace.weebly.com/publications.html

2022

  • Carmo, A. Brás, J., Gonçalves, M. N., Ramilo, T., & Silvestre P. (2022). As perceções dos idosos no cenário pós-pandémico: um estudo realizado em Portugal. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social 8(1), 1-14. https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.1.227
  • Campos, A., Ferenc, A., & Dotta, L. (2022). O início da carreira docente e a influência dos estabelecimentos de ensino. Educação, 47(1), Article e40, 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644448116
  • Carmo, A., Brás, J., Gonçalves, M. N. Ramilo, M. T., & Silvestre, P. (2022). As perceções dos adultos mais velhos no cenário pós-pandémico: um estudo realizado em Portugal. Revista Portuguesa De Investigação Comportamental E Social, 8(1), 1–14. https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.1.227
  • Cavadas, B., & Brito. C. (2022). Exoplanetas e suas criaturas: uma proposta de trabalho STEAM para a formação inicial de professores. APEduC Revista, 3(2), 55-70. https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/342
  • Cavadas, B., & Santos, R. (2022). CreativeLab_Sci&Math | Um estudo na formação inicial de professores sobre estatísticas da alimentação. APEduC Revista, 3(1), 43-62. https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/215/113
  • Chilembo, A. M., & António, A. S. (2022). No Chão de Huambo. Fatores que influenciam o insucesso na disciplina de Matemática, no Liceu Comandante Kapango. INTERMATHS, 3(2), 108-119. https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i2.11185
  • Dantas, L., Estrela, E. & Yuan, Z. (2022). What can I learn from teachers and students? A contribution to build the research gap between AI technologies and pedagogical knowledge. European Journal of Education and Pedagogy, 3(6), 189-198.https://doi.org/10.24018/ejedu.2022.3.6.509
  • Lima, L., Ferreira, D., & Cosme, A. (2022). Mudar a escola, mudar a avaliação: reflexões sobre o essencial da avaliação pedagógica. Cadernos da Formação Nova Ágora, 7, 5-17. http://novo.cfagora.pt/images/Publicacoes/cadernos/Caderno_7.pdf
  • Madureira, C., & Lima, L. (2022). Avaliação pedagógica para uma escola mais inclusiva: reflexões a partir de uma experiência formativa nos Açores. Revista de Divulgação Científica AICA - Associação de Investigação Científica do Atlântico, 15, 7-16. https://www.calameo.com/read/00216777306e4c289f913
  • Manuel, M. A., & Lima-Rodrigues, L. (2022). Indicadores de Inclusão e Equidade em Agrupamentos de Escola: A apreciação de Diretores e Líderes Intermédios. Medi@ções, 10(1), 196–213. https://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/325
  • Martins, E. (2022). O sistema de proteção à infância portuguesa (séc. XX): dos normativos jurídicos e pressupostos científicos aos dispositivos de intervenção [Dossiê: Humanidades digitais pós-coloniais/decoloniais e o ensino de história]. CLIO - Revista de Pesquisa Histórica, 40, 236-261. http://dx.doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2022.40.1.12
  • Martins, E. (2022). Resgatar a identidade docente – ‘ser professor primário’ antes e depois de 1974 em Portugal: da voz das histórias de vida às memórias registadas. Boletim Técnico SENAC, 48,1-20. http://hdl.handle.net/10400.11/7992
  • Martins, E. (2022). Padre António d’Oliveira (1867-1923) e a infância ‘perigosa’ e delinquente portuguesa: Da proteção à correção/reeducação em internato. Dialogia, 42, 1-20. http://dx.doi.org/10.5585/42.2022.22501
  • Martins, E. (2022). A análise à adolescência e jovens delinquentes pelo pedagogista português Faria de Vasconcelos: Relação entre a inteligência e tipos de delitos. Educação e Filosofia, 36(78), 1277-1314. http://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n78a2022-65959
  • Neves, I. (2022). Um Olhar sobre Paulo Freire. Saber E Educar, 31(2). https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29372
  • Pasqualucci, L., Schneider, L., Primo, J., & Moutinho, M. (2022). Sociomuseologia, Diversidade e Educação: por um currículo crítico, plural e dialógico [Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS]. e-Curriculum Programa de Pós-Graduação em Educação, 20(1), 319-346. https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54682
  • Pinto da Costa, E. (2022). GALTUNG, Johan - Peace by peaceful means. Peace and conflict, development, and civilization. Configurações, 30, 149-152. https://doi.org/10.4000/configuracoes.16513
  • Rocha, M.J.C & Silva, A.P. (2022). Pedagogia para os bens comuns da humanidade no pré-escolar. Brazilian Journal of Development, 9(8), 61257-61263. https://doi.org/10.34117/bjdv8n9-059
  • Rosa, V., Maia, J. S., & Mascarenhas, D. (2022). O PISA 2015 e a resolução colaborativa de problemas: os resultados dos alunos portugueses. EduSer: revista de educação, 14(1), 1-11. https://doi.org/10.34620/eduser.v14i1.177
  • Simon, S. (2022). A New Phase in the History of Education for Sustainability. The Emergence of Territorial Education in a Post-Covid Recovery Period. World Journal of Educational Research, 9 (3), 75-96. http://www.scholink.org/ojs/index.php/wjer/article/view/4954/5827
  • Simon, S. (2022). Personal proximity, disruptive dissent and participatory governance as forms of climate change activism through urban agriculture. Illustrative examples in green European capitals Lisbon & Bristol. Educação, Sociedade & Culturas, 62, 1-21.
  • Simon, S., & Dantas, L. (2022). Covid and Higher Education: Crossed Perspectives in the Construction of Knowledge and the Rise of Citizen Science. Theoretical reflections and practical approach in the 11th Encounter of CeiED researchers. Current Issues in Comparative Education, 24(2), 50-70.
  • Sozinho, M., Nazir, M. I., & Lima, L. (2022). O feedback na avaliação dos trabalhos acadêmicos dos alunos no ensino superior em Nampula. NJINGA E SEPÉ: Revista Internacional De Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras, 2, 226-244. https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1022
  • Vale, A., Martins, A., Coimbra, N. (2022). Percepções docentes e discentes sobre o ensino remoto no ensino superior: pesquisa qualitativa online. Revista Pesquisa Qualitativa, 10(25), 313–329. https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.25.476
  • Vale, A., Martins, A., Coimbra, N. (2022). Teachers and students’ perceptions about remote teaching in higher education: online qualitative research. Revista Pesquisa Qualitativa, 10 (25), 313-329.
  • Vieira, I. (2022). Para além do Antropoceno: crise climática, novas ontologias e alternativas à modernidade antropocêntrica. E-cadernos CES, 38https://doi.org/10.4000/eces.7936

2021

  • Alves, C., & Neves, P. (2021). Curricular Articulation in English Teaching Between the 1st And 2nd Basic Education Cycles: Perceptions of Teachers. Journal of Business and Economics, 12(2),125-134. http://www.academicstar.us/issueshow.asp?daid=3458
  • Alves, M., & Pinto da Costa, E. (2021). Framing Conflict Mediation in the Context of Teacher Training: A Scoping Review of the Literature Between 2000 and 2020. New Trends in Qualitative Research, 6, 72–82. https://doi.org/10.36367/ntqr.6.2021.72-82
  • Branco, N., Cavadas, B., Nunes, J., D’Oliveira, M., Rucha, R., & Ferro, V. (2021). Materiais para a aula de matemática. Educação e Matemática, 159, 14-16.
  • Cavadas, B., & Aboim, S. (2021). Using PhET™ interactive simulation plate tectonics for initial teacher education. Geoscience Communication, 4(1), 43-56. https://doi.org/10.5194/gc-4-43-2021
  • Ferreira, D., Lima, L., & Cosme, A. (2021). A avaliação pedagógica e a flexibilidade e autonomia curricular. Diversidades, 59, 42-47
  • Ferreira, D., Lima, L., & Cosme, A. (2021). Um olhar sobre as mudanças curriculares e pedagógicas: a perspetiva dos líderes das escolas. Debates Em Educação, 13, 446–470. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp446-470
  • Ferreira, D., Lima, L., Barros, M., & Cosme, A. (2021). A autonomia e flexibilidade curricular em Matosinhos: um conjunto de possibilidades. Ozarfaxinars, 99. https://hdl.handle.net/10216/139967
  • Filipe, S., Silva, B., & Gomes, A. (2021). Perspetivas e práticas sobre a participação da criança no ambiente educativo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(1), 57-75. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7003
  • Mariano, E., Silva, F., Souza, S., Rizzo, D., Rosa, V., & Monteiro, L. (2021). Elas podem se machucar: as Lutas no combate ao preconceito de gênero na Educação Física Escolar. Research, Society and Development, 10(3), 1-16. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12946
  • Martins , E. C. (2021). Designações versus conceções da infância portuguesa nos dicionários e discursos (séc. XIX e parte do XX). Quaestio - Revista de Estudos em Educação, 2381), 247–269. https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p247-269
  • Martins, E. C. (2021). The ('Another') Portuguese childhood: Etymologic conception of in dictionaries and the sociolegal discourses (19th and 20th century). Journal of Research in Humanities and Social Science, 9(2), 78-87. https://www.questjournals.org/jrhss/v9-i2.html
  • Martins, E. C. (2021) The Rambling of Portuguese Childhood between The Shadow of Infringement and Marginalization and The Light of Protection and (Re) Education (19th Century and part of The 20th). International Journal of Arts, Humanities & Social Science, 2(1), 41-55. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2723248
  • Martins, E. C. (2021). A pedologia como polígrafo da pedagogia (pressupostos psicopedagógicos) em Faria de Vasconcelos (1880-1939). Cadernos De História Da Educação, 20, Article e051. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-51
  • Martins, E. C. (2021). As influências (psico)pedagógicas belgas em Faria de Vasconcelos e a repercussão na educação das crianças ‘anormais’ (escolares). Sarmiento – Revista Galego Portuguesa de História da Educación, 25, 95-122. https://doi.org/10.17979/srgphe.2021.25.0.8605
  • Martins, E. C. (2021). Criança − Infância portuguesa nos dicionários e discursos socioeducativos e jurídicos (Séc. XIX-XX). Revista Educação Em Questão, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25075
  • Martins, E. C. (2021). Educação para as emoções em alunos do ensino básico português: desenvolvimento das habilidades (socio)emocionais. Boletim Técnico da Senac, 47(1), 1-18.
  • Melo, V., M. J., Franco, D., Meneses, J., Dias, B., Melo, D., & Jesus, V. (2021). O ensino profissionalizante e o multiculturalismo: vozes docentes no Instituto Federal de Sergipe. Latin American Journal of Development, 3(3), 1343–1352. https://doi.org/10.46814/lajdv3n3-026
  • Moutinho, M. (2021). Caminhos da formação em museologia: do Marquês de Pombal à museologia dialógica. Museologia e Património, 7, 58-85.
  • Moutinho, M., & Primo, J. (2021). Acervos coloniais: para uma leitura crítica das heranças, Boletim ICOM Portugal, Série III/17). https://issuu.com/icomportugal/docs/boletim_icom_portugal_17_dez_2021
  • Nunes, B., & Lima-Rodrigues, L. M. (2021). Currículo funcional e multi-deficiências: contribuições da cif para a educação inclusiva. Docent Discunt, 1(2), 118–127. https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p118-127
  • Pereira, M., Cosme, A., & Malato Borralho, M. (2021). A formação em educação literária na construção do professor como interlocutor qualificado. Revista Intersaberes, 16(39), 1219-1244. https://doi.org/10.22169/revint.v16i39.2133
  • Pinho, F. O., Castro, R. F., & Pinto da Costa, E. (2021). Mediação de Conflitos: Impactos de uma intervenção pedagógica uma escola pública na Amazónia Ocidental do Brasil. New Trends in Qualitative Research, 7, 367–376. https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.367-376
  • Prado, D., Vitaliano, C. & Sanches, I. (2021). A Prática do Professor de Apoio na Escola Inclusiva: Sugestões para Aprimoramento. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 22(4), 467-474. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2021v22n4p467-474
  • Prates, U. & Matos, J.F. (2021). A colaboração no Contexto da Formação Inicial de Professores de Matemática da EaD no Brasil. Syphus Journal of Education, 9(02) 132-153. https://doi.org/10.25749/sis.21773
  • Rézio, S. (2021). Reflexão sobre a legislação da avaliação do desempenho docente em Portugal (1990-2009). Revista Educação em Debate, 43(85),147-163. https://doi.org/10.24882/eemd.v43i85.72473
  • Rosa, V. (2021). Avaliação em larga escala: a participação de Portugal no TIMSS, PIRLS e ICILS. EDUSER: revista de educação, 13(1), 23-40. http://dx.doi.org/10.34620/eduser.v13i1.148
  • Rosa, V. (2021). O PISA e a literacia financeira: os resultados de Portugal. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, 21, 1-20. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2021.9726
  • Rosa, V., Maia, J. S., & Mascarenhas, D. (2021). A participação de Portugal no inquérito internacional PIRLS (2011-2016). Indagatio Didactica, 13(3), 37-56. https://doi.org/10.34624/id.v13i3.25503
  • Santos, G. & Sanches, I. (2021). O ensino superior brasileiro e seus programas de acesso: uma senda para igualdade [Temas livres em Educação e Humanidades]. REH - Revista Educação e Humanidades, 2(1), 90-109. https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/8498
  • Silva, B. & Morais, C. (2021). Potencialidades dos portefólios de crianças: o estímulo à reflexão sobre a aprendizagem. RELAdEI. Revista Latino americana De Educación Infantil, 10(1), 123-135. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7468
  • Simon, S. (2021) Ré-introduire le patrimoine de l’eau parmi les communs : pour un développement alternatif et durable au Maroc. [Patrimoine et Communs]. In Situ - Au regards des sciences sociales, 2. https://doi.org/10.4000/insituarss.599
  • Simon, S. (2021) Territorial Education through Urban Agriculture. Contributing to Building Sustainable Cities in Times of a Pandemic [Winter 2021]. Journal Current Issues in Comparative Education, 23(1). https://doi.org/10.52214/cice.v23i1.8136
  • Smaniotto Costa, C., Batista, J., & Menezes, M. (2021). Co-Creation of Teenager-Sensitive Public Spaces. The C3Places Project Living Labs in Lisbon, Portugal. Focus, Journal of the City and Regional Planning Department 17, 52-62. https://planning.calpoly.edu/node/1102/
  • Smaniotto Costa, C., Batista, J. S. & Menezes, M. (2021). Uma praça em frente da escola: sobre a cocriação de um espaço público com adolescentes em Lisboa. Rossio - Estudos de Lisboa, 9, 208-231.
  • Vale, A., Coimbra, N., Martins, A., & Oliveira, J. (2021). Education and innovation: impacts during a global pandemic in a higher education institution. SHS Web of Conferences, 92, 01053. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219201053

2020

  • Vasconcelos, M. C., & Marques, I. (2020). Investigação-Ação em Educação Artística: uma reflexão a partir de casos concretos [Práticas artísticas no Ensino Básico e Secundário]. FBA-CIEBA: Matéria Prima, 8(1). http://hdl.handle.net/10451/47143
  • Freitas, A. Pereira, F. & Nogueira, P. (2020). Perspetivas históricas da formação de professores para a expressão artística do corpo nos percursos educativos de três professoras da educação básica. Revista Infancia, Educación Y Aprendizaje, 6(1), 105-128. https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/issue/view/236
  • Carvalho, C., Vale, A., & Magalhães S. (2020). Communication and Decision Making in Neonatal Intensive Care: Why Narrative Medicine Matters. New Trends in Qualitative Research, 1, 104–121. https://doi.org/10.36367/ntqr.1.2020.104-121
  • Costa, M. E., Martins, A. O.,Torrego, J. C., & Sá, S. O. (2020). Mediación de conflictos en el plan de mejora: una contribución en el contexto escolar. Campo Abierto, Revista De Educación, 39(2), 181-192. https://revista-campoabierto.unex.es/index.php/campoabierto/article/view/3807
  • Coimbra, N., Pereira, A., Martins, A. O., & Baptista, C. (2020). Pedagogical Supervision and Change: Dynamics of Collaboration and Teacher Development. The International Journal of Management Science and Business Administration, 6(4), 55-62. http://dx.doi.org/10.18775/ijmsba.1849-5664-5419.2014.64.1005
  • Leitão, A., Pereira, A. P. M. S., Gonçalves, A. C., Santos, F. L., Nogueira, R. H. de P., Rézio, S., & Torres, Z. L. S. B. (2020). Planeta das cores: as faces de um projeto digital. Revista Docência Do Ensino Superior, 10, 1–21. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24714
  • Lopes de Oliveira, F. ., Lima, L. ., Ferreira, D., & Cosme, A. (2020). A formação de professores e o seu impacto para uma transformação da escola. Revista Polyphonía, 31(1), 225–244. https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66940
  • Lima-Rodrigues, L., & Rodrigues, D. (2020). Agenda 2030: Desafios da pedagogia inclusiva à educação física. [Dossiê Educação Física Escolar]. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, 22(3), 721-739. http://dx.doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p721-739
  • Benavente, A., & Correia, S.V (2020). Políticas educativas nos tempos atuais: desafios e paradoxos. LaPlage em Revista, 6(2), 7-18. https://www.researchgate.net/publication/341714972_Politicas_educativas_nos_tempos_actuais_desafios_e_paradoxos
  • Martins, E. C. (2020). Pedagogia/educação social nas (novas) práticas socioeducativas: osmose do “encontro” e da convivência na intervenção. Mal-Estar e Sociedade (UEMG-Brasil), 10(1), 1-22. http://hdl.handle.net/10400.11/8118
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