
Esmeralda do Espírito Santo
PhD in Education at Lusófona University and degree in Education Sciences by the same institution. Researcher at CeiED and Member of the research group at IPLUSO – Instituto Politécnico da Lusofonia
Teacher of Portuguese (Language/Literature) and PLNM – Portuguese as a Non-Native Language. Accredited trainer in Teacher Training. Author and co-author of national and international e.Twinning projects.
Supervisor of master’s and doctoral degrees.
Pedagogical coordinator.
Representative of EMAEI – Multidisciplinary Support Team for Inclusive Education (Secondary)
Áreas de interesse académico e científico Areas of academic and scientific interest
- Didactics - Teaching Portuguese
- Digital Educational Resources (RED)
- Gamification
- Digital well-being
- Schoolbooks
- Teaching-learning process
- Adult education – Lifelong learning (ALV)
- Artificial intelligence (AI)
- Teacher performance evaluation (ADD)
Publicações Selecionadas Selected Publications
- Gonçalves, M.N., Fonseca, M., & Santo, E. (2021). O manual escolar e a sua centralidade educativa. In T. Reis, (Org.), Livro de Resumos da Jornada Virtual Internacional em Pesquisa Científica: instituições, saberes pedagógicos e práticas escolares (pp. 125). Editora Cravo.
- Gonçalves, M.N., Fonseca, M., & Santo, E. (2021). O manual escolar e a sua centralidade educativa (comunicação oral). Jornada Virtual Internacional em Pesquisa Científica: instituições, saberes pedagógicos e práticas escolares (Porto, 8 a 11 de março, 2021).
- Santo, E.M., Franco, D. (2016). The challenge of learning in the digital age. An analysis of the DER (School textbook, Portuguese Language, 12th year, Vol.2.2.). TICs & EaD em Foco.
- Duarte, J.; Franco, D.; Santo, E.M. (Orgs.). (2015). Manuais Escolares e Recursos Educativos Digitais. Aprendizagem e Gestão Educacional. ebook. 5º Encontro de Investigadores. Edições Universitárias Lusófonas.
- Santo, E.M. (2014). O manual escolar e a curiosidade pelo Saber. Estratégias pedagógicas em manuais e Português (7º/ 10º anos). Tese de Doutoramento em Educação. Orientador-Professor Doutor José B. Duarte, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa.