

Nelson David Ferreira Santos
Nelson has a degree in Basic Education - 1st Cycle; a Master’s degree in Educational Sciences - Specialisation in Special Education. Nelson has a PhD in Education, in the area of Teacher Training and Supervision. Currently, he works as a team coordinator and special education teacher.
Áreas de interesse académico e científico Areas of academic and scientific interest
- Inclusive Education
- Teacher Training
- Special Educational Needs
- Professional Induction
Publicações Selecionadas Selected Publications
- Semião, D., Mogarro, M. J., Pinto, F. B., Martins, M. J., Santos, N., Sousa, O., Marchão, A., Freire, I. P., Lord, L., & Tinoca, L. (2023). Teachers’ perspectives about students’ cultural diversity and their inclusion in classrooms across European countries: A systematic literature review. Education Sciences, 13(12), 1215. https://doi.org/10.3390/educsci13121215
- Santos, N., & Mogarro, M. J. (2023). Formação Inicial de Professores do 1.º e 2.º ciclo do Ensino básico para a Educação Inclusiva: Como percecionam os professores as suas práticas? Revista Educação Especial Em Debate, 8(16), 5–17. https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/41759
- Santos, N. & Mogarro, M. J. (2024). A falta de professores em Portugal: um desafio inesperado?. In C. S. Borges, J. R. Rodrigues, & P. R. V. Bellotti (Eds.), Educação Básica, Educação Especial, Práticas e Formação docente: tensões e possibilidades (pp 85-98). Editora Schreiben. https://doi.org/10.29327/5388902
- Santos, N. (2024) Teremos uma escola inclusiva sem o trabalho especializado dos professores de educação especial. In P. Pacheco, & S. Esteves, (Eds.), Ebook: Educação Inclusiva – um direito inegociável (pp. 63–77). Coleção da Escola de Educação e Desenvolvimento Humano. ISEC – Instituto Superior de Educação e Ciências. https://iseclisboa.pt/images/ebook/ebook_educacaoinclusiva.pdf
- Rodrigues, D., Lima-Rodrigues, L. M., Ainscow, M., & Santos, N. (2016). 8th Inclusive and Supportive Education - IV Congresso Internacional da Pró-Inclusão. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 1-32. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12259