Skip to main content
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Nathália Pamio Luiz

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Nathália Pamio Luiz holds a Master’s in Museology and is currently a PhD Candidate in Sociomuseology with a project funded by the UNESCO Chair "Education, Citizenship and Cultural Diversity": Museum as Social Technology and Sociomuseology Practices”. She is a member of the ReLeCo Public Policies and Governance in Education and Memory, Citizenship and Sociomuseology.

Advisor: Manuelina Duarte Cândido

Co-advisor: Mário Moutinho

Áreas de interesse académico e científico Areas of academic and scientific interest

  • Museology and Sociomuseology;
  • Social Technology;
  • Cultural and Science Management;
  • Cultural Policies;
  • Communication and Information Sciences;

Abstract

The object of this research is to study the relationship between social technologies as a resource for social innovation and the practices of Sociomuseology, observed in museums whose activities are based on their social function in relation to the communities with which they interact.

Within the framework of normative museology, museums often develop strategies with no connection to local territorial and social issues, with limited impact on the lives of communities. But how can we take a different route and recode these practices?

The aim of this research is to contribute to a better understanding of the museum as a social technology, through the specific objectives of mapping good practices, analyzing and interpreting participatory processes and methods of a museological nature based on dialogue and community, in order to develop methodologies aligned with development strategies, using the museum as a resource.

Publicações Selecionadas Selected Publications

Articles in international journals

  • Murta, M. L., Gonçalves, E. de A., & Luiz, N. P. (2019). Cultura, Cidadania e Desenvolvimento: As políticas culturais brasileiras e a Política Nacional de Cultura da República do Kiribati. Anais do X Seminário Internacional de Políticas Culturais, 10, 1155–1166. Disponível aqui.

Communications at international events

  • Simão, M., Biléssimo, A., & Luiz, N. P., (2020). O Lugar do Património Cultural Imaterial nos Processos Educativos. Conferencia Internacional Educação Patrimonial em Ação: Tecendo relações entre museus, escolas e territórios, Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Disponível aqui.
  • Luiz, N. P., (2020). Expografia Criativa no âmbito do Projeto Piloto Educação Patrimonial (Cátedra UNESCO-ULHT). Sessão 6: Transformação e Impactos. Conferencia Internacional Educação Patrimonial em Ação: Tecendo relações entre museus, escolas e territórios, Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Disponível aqui.
  • Simão, M., Biléssimo, A., & Luiz, N. P., (2020). The Place of Intangible Cultural Heritage in Educational Processes. Thirteenth International Conference on the Inclusive Museum, Museum of Lisbon. Disponível aqui.
  • Luiz, N. P., (2019). Expografia Criativa no âmbito do Projeto Educação Patrimonial (Cátedra UNESCO-ULHT). (Eixo temático: Educação para a Cidadania, currículo e flexibilização curricular). I Congresso Internacional Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania Global, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias – ULHT, Lisboa.
  • Murta, M. L., Abreu, E., & Luiz, N. P., (2019). Cultura, Cidadania e Desenvolvimento: A Política Nacional de Cultura da República do Kiribati. (Mesa XXII – Cultura e participação). X Seminário Internacional de Políticas Culturais, Fundação Casa de Rui Barbosa e Cátedra UNESCO de Políticas Culturais e Gestão, Rio de Janeiro. Disponível aqui.

Communications at national events

  • Luiz, N. P. (2019). Planeamento Museológico e Sustentabilidade: O Museu Internacional de Arte Naïf do Brasil. XI Seminário de Investigação em Sociomuseologia: Processos decoloniais e sociomuseologia, Departamento de Museologia, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias – ULHT, Lisboa.
  • Luiz, N. P. (2018). Planejamento Museológico e Sustentabilidade: o Museu Internacional de Arte Naïf do Brasil como estudo de caso. (Área temática: 7. Espaços, formação e desenvolvimento humano). VIII Encontro de Investigadores – Investigação em Educação: Percursos e processos contemporâneos, CeiED – Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias – ULHT, Lisboa.